UIN piemērošana elektroauto izdevumiem

Aizvien biežāk uzņēmumi lemj par labu tieši elektroauto iegādei, tādējādi kļūstot draudzīgāki videi. Lai arī šāda prakse kļūst ar vien populārāka, normatīvajos aktos vēl joprojām nav precizēti nosacījumi, kas attiektos tieši uz elektroauto. Līdz ar to uzņēmumu ienākumu nodokļa (UIN) piemērošana dažādiem, ar elektroauto saistītiem izdevumiem notiek līdzīgi kā citiem Uzņēmumu ienākumu nodokļa likumā (UIN likums) paredzētajiem auto – uz elektroauto ir attiecināmas tādas pašas nodokļu un grāmatvedības normatīvo aktu prasības kā uz parastajiem auto.

Attaisnojuma dokumenti

Atbilstoši Ministru kabineta (MK) noteikumu Nr.877 "Grāmatvedības kārtošanas noteikumi" 8.daļai, uzņēmums pats nosaka kārtību, kādā tiek dokumentēti un uzskaitīti uzņēmuma transportlīdzekļu izmantošanas izdevumi, tai skaitā ar uzņēmuma saimniecisko darbību saistītie transportlīdzekļu izmantošanas izdevumi, kā arī izdevumi par uzņēmuma kā darba devēja vieglo transportlīdzekļu izmantošanu vajadzībām, kas nav saistītas ar uzņēmuma saimnieciskās darbības veikšanu, ņemot vērā nodokļus reglamentējošo normatīvo aktu prasības.
Elektroauto iegādes vērtība

Reprezentatīvais elektroauto

Uz elektroauto, kas atbilst UIN likuma 1.panta 17.punktam (vieglais automobilis, kura sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas vietas, un vērtība bez PVN pārsniedz 50 000 eiro (no 2023.gada 1.jūnija – 75 000 eiro)), ir attiecināms arī UIN likuma 8.pants, kurā norādīts, ka reprezentatīva auto:
iegādes izdevumi,nomas maksa,ekspluatācijas izdevumiir nesaimnieciskie izdevumi, kas veido ar UIN apliekamo bāzi. Tātad visi izdevumi, kas būs radušies reprezentatīva elektroauto izmantošanas gadījumā, būs ar saimniecisko darbību nesaistīti.
Vienīgais pieļaujamais izņēmums ir uzņēmumi, kuri nodarbojas ar vieglo pasažieru autotransporta nomas pakalpojumu sniegšanu, turklāt tikai tad, ja šīs komercdarbības ieņēmumi veido ne mazāk kā 90% no apgrozījuma.

Nav reprezentatīvs

Iegādes izdevumi, kas radušies, uzņēmumam iegādājoties elektroauto saimnieciskās darbības veikšanai, neveido ar UIN apliekamo bāzi, jo neatbilst UIN likuma 8.pantā norādītajiem kritērijiem par izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību.

Ar elektroauto uzlādi saistītie izdevumi

Balstoties uz UIN likuma 8.panta 5.daļas 5.punktu, pamatojoties uz faktiski nobraukto kilometru skaitu katrā mēnesī saskaņā ar transportlīdzeklim noteikto elektroenerģijas patēriņa normu uz 100 kilometriem, kas nepārsniedz izgatavotājrūpnīcas norādīto pilsētas cikla elektroenerģijas patēriņa normu vairāk kā par 20% ar elektroauto uzlādi saistītie izdevumi ir saimnieciskie izdevumi, kas neveido ar UIN apliekamo bāzi ja:
tiek maksāts uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis (UVTN);elektroauto tiek izmantots tikai un vienīgi savas saimnieciskās darbības vajadzībām;nodokļa maksātājs ir atbilstīga lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība vai atbilstīga mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, vai zvejnieka saimniecība.Jāņem vērā, ka elektroenerģijas izdevumu summa, kas mēnesī pārsniedz izgatavotājrūpnīcas norādīto pilsētas cikla elektroenerģijas patēriņa normu vairāk nekā par 20%, veidos ar UIN apliekamo bāzi. Tātad, lai varētu kontrolēt elektroenerģijas patēriņa atbilstības līmeni noteiktajai normai, uzņēmumam jāuzskaita elektroenerģijas patēriņš atbilstoši uzņēmumā noteiktajai kārtībai, piemēram, jāsagatavo maršruta lapas, kas satur informāciju par, piemēram, odometra rādījumiem un patērētās elektroenerģijas apjomu.

Degvielas patēriņa normas piemērošana

Vairākkārt sabiedrībā aktualizēta problēma par izgatavotāja atbilstības sertifikātā norādītās degvielas patēriņa normas piemērošanu faktiskajam degvielas patēriņam, salīdzinot, par cik kilometriem vairāk var nobraukt ar elektroauto pilsētas režīmā, nekā veicot braucienus standarta režīmā. Valsts ieņēmumu dienesta mājaslapā publicētā informācija liecina, ka UIN likuma 8.panta 5.daļas 5.punkta piemērošanai, elektroauto drīkst ņemt vērā:

  • augstāko no ražotāja noteiktajiem elektrības patēriņa rādītājiem;
  • kādu no publiski pieejamā vidējā patēriņa rādītājiem;
  • kādu no publiski veikta testa rādītājiem.

Ja netiek maksāts UVTN

Gadījumos, kad komersants UVTN par elektroauto nemaksā, lai pamatotu transportlīdzekļa izmantošanu saimnieciskās darbības vajadzībām, ir jāveic elektroenerģijas patēriņa un maršruta uzskaite grāmatvedības organizācijas dokumentos noteiktajā kārtībā. Piemēram, braucienu uzskaite, izmantojot maršruta kontroles sistēmu jeb iekārtu, kas uztver globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) satelītu raidītos signālus un nosaka auto koordinātas reālā laikā, kā arī nodrošina citu MK noteikumu Nr.672 "Prasības maršruta kontroles sistēmām" 2.punktā minēto prasību izpildi.
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums paredz samazinātu UVTN likmi elektroauto – 10 eiro mēnesī (no 2023.gada 1.jūlija – 15 eiro mēnesī).

Elektroauto uzlāde mājās vai uzņēmuma teritorijā

Informācija par kārtību, kādā tiek uzskaitīta elektroauto uzlādes laikā patērētā enerģija, ja uzlāde netiek veikta speciāli uzstādītajās elektroauto uzlādes tīklu stacijās, ir ļoti ierobežota. Tomēr 2021.gada novembrī "Elektrum Latvija" organizētajā bezmaksas vebināru ciklā "Kā sagatavot uzņēmumu elektromobilitātei" VID Nodokļu un nodevu grāmatvedības metodikas daļas galvenā nodokļu inspektore īsi paskaidroja, ka gadījumā, ja darbinieka rīcībā ir nodota uzņēmumam piederoša automašīna, un elektroauto uzlāde tiek veikta darbinieka dzīvesvietā, darbinieka pienākumi ir:

  • reģistrēt saimniecisko darbību VID (tā kā darbinieks regulāri saņems atlīdzību par uzlādes laikā patērēto enerģiju, ir saskatāmas saimnieciskās darbības pazīmes attiecībā uz fizisko personu (darbinieku), kas norādītas likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 20.panta 1.daļā);
  • nodrošināt atsevišķu elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu, lai par uzlādes laikā patērēto elektroenerģiju būtu iespējams izveidot korektu attaisnojuma dokumentunoformēt attaisnojuma dokumentu uzņēmuma grāmatvedības organizācijas dokumentos noteiktajā kārtībā.

Ir iespējams secināt, ka arī citos gadījumos, piemēram, kad elektroauto uzlāde notiek uzņēmuma īpašumā, ir nepieciešams uzstādīt atsevišķu elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu, lai varētu kontrolēt un uzskaitīt precīzu uzlādes laikā patērēto elektroenerģiju konkrētajam elektroauto.

Citi saistītie izdevumi

Ja elektroauto tiek izmantots tikai saimnieciskās darbības veikšanai, citi, ar šī auto izmantošanu saistītie izdevumi (piemēram, autostāvvietu, tehnisko apkopju, remontu, tehnisko apskašu izdevumi) neveido ar UIN apliekamo bāzi, jo neatbilst UIN likuma 8.pantā norādītajiem kritērijiem par izdevumiem, kas nav saistīti ar uzņēmuma saimniecisko darbību.
Ja elektroauto tiek izmantots gan saimnieciskās darbības veikšanai, gan privātām vajadzībām, katra izdevuma attiecināšana uz saimniecisko darbību jāvērtē individuāli, ņemot vērā izdevumu samērīgumu un attiecināmību uz periodu, kurā auto tika izmantots tikai saimnieciskās darbības veikšanai. Lai spētu veikt šādu izdevumu izvērtēšanu, ir nepieciešams veikt maršruta uzskaiti tā, lai gūtu patiesu un skaidru priekšstatu par katra brauciena norisi, piemēram, veicot jau iepriekš minēto braucienu uzskaiti, izmantojot maršruta kontroles sistēmu.

Avots: iFinanses