Atbalsts ukraiņiem no nodokļu skatpunkta

Daudzi Latvijas uzņēmēji un arī fiziskas personas izrāda atbalstu Ukrainai dažādos veidos, tostarp arī finansiālā formā - vai tas būtu naudas vai mantas ziedojums, darba vietas vai pajumtes nodrošināšana. Apskatīsim, kā šāda veida palīdzībai piemērot nodokļus! 

Saistībā ar Krievijas Federācijas uzbrukumu Ukrainai un plūstošo ukraiņu bēgļu straumi uz Latvijas teritoriju tika izdots jauns likums - Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums. Tas stājās spēkā 2022. gada 5. martā un paredz atbalsta pasākumus Ukrainas pilsoņiem Latvijas teritorijā, tostarp nosaka nodokļu piemērošanu ziedojumiem vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai. 

UZŅĒMUMU IENĀKUMĀ NODOKLIS 

Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā (UIN likums) nav noteikta īpaša kārtība un nodokļu atvieglojumi ziedojumiem Ukrainas sabiedrībai. Uzņēmumi var sniegt palīdzību un ziedot Ukrainas pilsoņiem vai organizācijām, taču nevar piemērot UIN likumā noteiktos nodokļa atvieglojumus ziedojumiem. 

Uzņēmums var piemērot UIN likuma 12. pantā noteiktos nodokļa atvieglojumus ziedojumam tikai tādā gadījumā, ja uzņēmums paredzēto ziedojumu Ukrainas sabiedrībai ziedo Latvijā reģistrētai sabiedriskā labuma organizācijai, kura nodrošina koordinētu atbalsta sniegšanu Ukrainas karadarbībā cietušajiem. 

UIN likuma izpratnē ziedojumi, izņemot ziedojumus sabiedriskā labuma organizācijai vai nevalstiskai organizācijai, kas darbojas Latvijā sabiedriskā labuma organizācijas statusā, vai valsts kapitālsabiedrībai, kas veic Kultūras ministrijas deleģētas valsts kultūras funkcijas, vai budžeta iestādei, tiek vērtēti kā ar saimniecisko darbību nesaistīti izdevumi, kuri tiek iekļauti ar uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN) apliekamajā bāzē. 

Līdz ar to, ja uzņēmums ziedo naudas līdzekļus vai preces, vai jebkāda cita veida ziedojumu tiešā veidā Ukrainas pilsoņiem bez sabiedriskā labuma organizācijas starpniecības, tad šāds ziedojums tiek iekļauts UIN bāzē un rada pienākumu iesniegt UIN deklarāciju, norādot attiecīgo ziedojuma summu kā ar saimniecisko darbību nesaistītus izdevumus. 

Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.'pantā noteiktas juridisko personu tiesības ziedot finanšu līdzekļus vai jebkādu citu mantu vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai, paredzot atvieglojumus ziedošanai: 

  • biedrības un nodibinājumi var veikt ziedojumus Ukrainas sabiedrības atbalstam arī tad, ja statūtos šāda iespēja nav paredzēta; 
  • biedrībām un nodibinājumiem, kuru pamatdarbība nav atbalsta sniegšana, bet tiek sniegts atbalsts Ukrainas sabiedrībai, tiek atvieglotas pārskatu iesniegšanas prasības Valsts ieņēmumu dienestam (VID); 
  • valsts kapitālsabiedrībai noteikta speciāla kārtība ziedojumu veikšanai Ukrainas sabiedrībai. 

DEBITORU PARĀDI 

Norēķiniem ar personām Ukrainā ir piemērojama UIN likuma vispārējā kārtība, kādā norakstāmi debitoru parādi, un papildu atvieglojumi nav noteikti. 

UIN likuma 4. panta 2. daļas b) apakšpunktā paredzēts, ka UIN maksātāji apliekamajā bāzē iekļauj nedrošos debitoru parādus. Savukārt tie tiek iekļauti UIN bāzē likumā noteiktajā kārtībā: 

  • ja nodokļa maksātājs ir izveidojis uzkrājumus nedrošajiem debitoru parādiem, tad šo summu iekļauj ar UIN apliekamajā bāzēja parāds nav atgūts 36 mēnešu laikā no uzkrājuma izveidošanas dienas un ja attiecībā uz šo parādu nav piemērojams UIN likuma 9. pantā noteiktais atbrīvojums; 
  • zaudējumos norakstītos šaubīgos debitoru parādus, kuriem nav izveidots uzkrājums, iekļauj ar UIN apliekamajā bāzē pārskata gada decembra deklarācijā, ja nav piemērots UIN likuma 9. pantā noteiktais atbrīvojums. 

Ja nodokļa maksātājs iepriekšējos taksācijas periodos ir iekļāvis UIN bāzē nedrošo debitoru parādu, bet parādu ir atguvis vai izpildās UIN likuma 9. pantā noteiktie atbrīvojumi, tad uzņēmums ir tiesīgs taksācijas periodā vai pārskata gada deklarācijā samazināt UIN apliekamo bāzi par šo debitora parādu, norādot kā nodokļa pārmaksu. 

PIEVIENOTĀS VĒRTĪBAS NODOKLIS 

Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8.1 pantā noteikts, ka ziedojumiem Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam piemēro pievienotās vērtības nodokļa (PVN) 0% likmi preču piegādei, ko uzņēmums bez maksas piegādā sabiedriskā labuma organizācijai, kura šīs preces eksportē no Eiropas Savienības (ES) teritorijas vai piegādā citas ES dalībvalsts atzītai struktūrai, kā rezultātā šīs preces tiek nodotas vai piegādātas kā humānā palīdzība vai ziedojums Ukrainas sabiedrībai. PVN 0% likmi var piemērot tikai tādām precēm, kuras tiek nodotas Latvijas sabiedriskā labuma organizācijai un kuras tiek izvestas no Latvijas, apliecinot to ar attaisnojuma dokumentiem. 

Ja uzņēmējs ziedo preces, kuru piegādei piemērojama PVN 0% likme saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8.‘pantu, šādas preču piegādes uzskatāmas par darījumu, kas apliekams ar PVN, un par to iegādi vai ražošanas izmaksām ir tiesības atskaitīt priekšnodokli. 

IEDZĪVOTĀJU IENĀKUMĀ NODOKLIS 

Fiziskas personas, kas ir veikušas ziedojumus vai dāvinājumus atbalstam Ukrainas sabiedrībai, šo summu var iekļaut gada ienākumu deklarācijā kā attaisnotos izdevumus un saņemt iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) atmaksu. 

  • Lai ziedojumu vai dāvinājumu varētu iekļaut kā attaisnoto izdevumu, tam jābūt nodotam: 
  • budžeta iestādei vai Latvijā reģistrētai biedrībai, nodibinājumam, reliģiskai organizācijai vai to iestādei, kurai piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss; 
  • citā ES dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstī (ar kuru Latvija ir noslēgusi konvenciju par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu) reģistrētai nevalstiskai organizācijai, kura darbojas Latvijas sabiedriskā labuma organizācijas nosacījumiem pielīdzināmā statusā saskaņā ar attiecīgās ES dalībvalsts vai EEZ valsts normatīvajiem aktiem. 

Ziedojumu vai dāvinājumu summa attaisnotajos izdevumos nedrīkst pārsniegt 50% no gada apliekamā ienākuma, bet ne vairāk kā 600 eiro. Ziedojumu vai 

UKRAINAS KAROGA IEGĀDE - VAI SAIMNIECISKĀS DARBĪBAS IZDEVUMI? 

Uzņēmums, pievienotās vērtības nodokļa maksātājs, iegādājas Ukrainas karogu. Kā pareizi klasificēt izdevumus - vai tie ir saimnieciskās darbības izdevumi, reprezentācijas izdevumi, vai tomēr nav saistīti ar saimniecisko darbību? 

Atbilstoši Uzņēmuma ienākuma nodokļa likuma (UIN likums) 8. pantam, identificējot ar saimniecisko darbību saistītus vai nesaistītus izdevumus, tos vērtē ne tikai atbilstoši juridiskajai formai, bet arī darījuma ekonomiskajai būtībai. 

UIN likuma 8. panta 6. daļas izpratnē reprezentācijas izdevumi ir, cita starpā, izdevumi nodokļa maksātāja prestiža veidošanai un uzturēšanai sabiedrībā pieņemto standartu līmenī. 

Atbilstoši UIN likuma 8. panta 3. daļai karoga iegāde tiek uzskatīta par reprezentācijas izdevumiem un netiek iekļauta UIN bāzēja kopējais reprezentācijas izdevumu un personāla ilgtspējas pasākumu izdevumu apmērs nepārsniedz 5% no iepriekšējā pārskata gada kopējās darba ņēmējiem aprēķinātās bruto darba samaksas, ieskaitot karoga iegādes izdevumus, ja minētie izdevumi tiek uzskaitīti dalīti no citiem izdevumiem. Savukārt, ja 5% slieksnis tiek pārkāpts, atbilstoši UIN likuma 8. panta 2. daļas 7. punktam pārsnieguma apmērs ir uzskatāms par saimnieciski nesaistītām izmaksām un tiek iekļauts ar UIN apliekamajā bāzē. 

Dāvinājumu nevar iekļaut arī attaisnotajos izdevumos, ja ziedojuma mērķī ir ietverta tieša vai netieša norāde uz to, ka ziedojums ir paredzēts konkrētai personai - ģimenes loceklim, darbiniekam, pašam kā saņēmējam. 

ATBALSTS UKRAINAS CIVILIEDZĪVOTĀJIEM 

Ukrainas civiliedzīvotājam ir tiesības saņemt pabalstus: 

  • uzsākot darba tiesiskās attiecības, ir tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas jeb 500 eiro apmērā; 
  • nepavadīta bērna uzturam no 215 līdz 285 eiro -atkarībā no bērna vecuma; 
  • apģērba un mīkstā inventāra iegādei pašvaldības saistošajos noteikumos paredzētajā apmērā, kāds noteikts audžuģimenē ievietotajiem bērniem; 
  • par ārkārtas aizbildņa pienākumu pildīšanu ir 171 eiro mēnesī neatkarīgi no nepavadīto bērnu skaita. 

No saņemtajiem pabalstiem vai atlīdzībām netiek ieturēts IIN vai valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. 

NODOKĻU SAMAKSAS TERMIŅŠ 

Ja uzņēmumu tieši skar Ukrainā izvērstā karadarbība vai pret Krievijas Federāciju vērstās ekonomiskās un finansiālās sankcijas, piemēram, darījumu partneris nespēj norēķināties par precēm vai tiek apturēta preču piegāde, kā rezultātā uzņēmums nespēj laikus veikt nodokļu maksājumus likumā paredzētajā kārtībā, uzņēmumam ir tiesības prasīt VID nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu, pamatojoties uz likuma “Par nodokļiem un nodevām” 24. panta 1. daļas 4. punktu - termiņa nokavējums ir radies nepārvaramas varas rezultātā. Uzņēmumam jāiesniedz attiecīgs iesniegums VID. 

Iespēja iesniegt iesniegumu par samaksas termiņa pagarinājumu saskaņā ar nepārvaramas varas apstākļiem tiks saglabāta, kamēr turpināsies Krievijas militārā agresija pret Ukrainu. 

Ja uzņēmumu tieši neskar Ukrainā izvērstā karadarbība, nodokļu samaksas termiņa pagarinājumam VID var pieteikties, pamatojoties uz likuma par NN 24. panta 1. daļas 1. punktu. 

11 843 196 eiro saziedoti Ukrainas iedzīvotāju atbalstam dažādos projektos portālā Ziedot.lv.  

Avots: iFinanses

Pieraksties, lai saņemtu jaunākās ziņas un publikācijas

Please fill out the following form to access the download.